Flamagas: cap al mercat global :: News :: Port Barcelona
Tornar a totes les notícies

Flamagas: cap al mercat global

El Port de Barcelona organitza, a través del Servei de Formació al Client, formació continuada per augmentar la competitivitat de les empreses importadores i exportadores ubicades en la seva àrea d’influència. L’empresa Flamagas és una de les usuàries d’aquest servei i ha participat en la darrera edició del Curs de Logística Marítima, que aplega responsables de logística internacional d’importants empreses carregadores.

Fundada l’any 1959, Flamagas és avui uns de les principals empreses mundials fabricants d’encenedors. La marca Clipper s’ha consolidat com un líder en el segment dels encenedors lleugers i de petit format. Actualment Flamagas exporta a més de 70 països, i segueix creixent en els mercats emergents, tant allí on fabrica com en els països on només exporta.

Flamagas pertany a la Corporació Exea, un grup que integra empreses de diferents sectors, dedicades principalment al mon de la perfumeria, la cosmètica, la moda, productes de dermofarmàcia, papereria, electrònica i articles pel fumador. També fabrica productes de papereria infantil, material de belles arts i manualitats –ceres, llapis, rotuladors, etc.- de marques tant conegudes com Manley, Dacs o Alpino, moltes d’elles incorporades al grup després de l’adquisició d’Indústries Masats. També té una línia de negoci dedicada a la distribució de productes en el sector de l’electrònica de consum, amb marques tant rellevants com Casio, Daewoo o Zippi.

La primera fàbrica del grup va instal·lar-se fa gairebé 41 anys a Llinars del Vallés, on encara es produeixen bona part dels encenedors amb destinació a tot el mon, així com els components que comporten un procés més tecnològic i que requereixen un alt estàndard de qualitat, i que s’envien a les altres fabriques de l’empresa a l’Índia i a la Xina. La fàbrica de Llinars està molt automatitzada, fet que la converteix en altament competitiva.

Fabricació a la Xina i a l’Índia

Flamagas va fer el salt a l’exterior no fa pas gaire anys, però el seu negoci internacional ha tingut un ràpid creixement. L’empresa s’ha posicionat industrialment en dos mercats emergents, l’Índia (2000) i la Xina (2004), i compta amb filials de distribució pròpies al Regne Unit, Portugal, Turquia, Rússia i Mèxic.

Després de 13 anys amb presència a l’Àsia, Flamagas no només s’ha consolidat plenament sinó que ha construït una segona fàbrica dins de la Xina per encarar el seu creixement en les millors condicions. Així, la fàbrica construïda l’any 2004 a Xangai ha estat complementada amb una de nova a Ganzou, a la província de Jiangxi, inaugurada el maig del 2012.

El cap de Compres de Flamagas, Marcel Feliu, apunta que “el nostre primer objectiu és vendre la nostra producció xinesa en la mateixa Xina, i cal que ho fem en condicions competitives”.

Les mateixes raons van portar a l’empresa a tenir fàbrica a Chennai, al sud de l’Índia, un mercat on també Flamagas està creixent i on també es planteja un creixement important a mig i llarg termini de la planta que hi ha actualment.

Feliu considera que “bona part del creixement actual ve de la decisió, presa anys enrere, de diversificar els mercats i les línies de negoci”, i  apunta a l’objectiu de realitzar un creixement global, amb plans d’expansió en països d’arreu del món. Marcel Feliu reflexiona sobre la seva política d’expansió: “quan més creixem en països com l’Índia i la Xina, més facilitats tenim per créixer també en d’altres països de la regió”.

Logística global des de Barcelona

La logística productiva de Flamagas es triangula entre la fàbrica de Llinars del Vallés i les de Ganzou i Chennai. “Els encenedors són mercaderia perillosa. Per tant el seu transport requereix uns estàndards de seguretat molt alts”, apunta Feliu. Per aquesta raó, aquests productes passen per uns pocs ports preparats per manipular aquest tipus de tràfic: el Port de Barcelona, el Port de Xangai i el Port de Chennai.

Les instal·lacions de Llinars del Vallés, on també hi ha els principals magatzems logístics del grup, tenen la certificació d’Operador Econòmic Autoritzat (OEA), la qual cosa els permet realitzar el despatx en factoria i agilitar els processos duaners, amb millores substancials de temps.

Humberto Torralbo, cap d’Importacions i Exportacions de Flamagas, explica que l’empresa utilitza Portic, la plataforma telemàtica del Port de Barcelona, per realitzar el seguiment de les entrades i sortides al Port. “Per a nosaltres, Portic és una eina molt útil: ens ajuda a conèixer en quin punt es troba la mercaderia, les previsions d’embarcament i desembarcament , etc.”

Cursos per a facilitar el comerç internacional

Flamagas ha participat en la darrera edició del Curs de Logística Marítima, que se celebra a bord dels vaixells de short sea shipping que realitzen els trajectes entre Barcelona i Itàlia. El curs té l’objectiu que els responsables de logística de les empreses que utilitzen el Port de Barcelona per a les seves importacions i exportacions coneguin en directe com es realitzen les operatives als molls i a bord.

Els alumnes i el personal docent debaten els diferents problemes reals que les empreses que realitzen comerç internacional es van trobant i posen en comú les millors solucions per a cada cas. Algunes d’aquestes solucions les aporta el Port de Barcelona, que té com a objectiu facilitar el comerç internacional.

L’equip implicat en logística i operacions internacionals de Flamagas és un usuari regular dels cursos que programa el Port de Barcelona, i en realitzen una molt bona valoració. “El Port ha passat a viure molt de prop les problemàtiques dels clients i està desenvolupant una política de reciclatge constant que ens ajuda a que tinguem una visió general del transport internacional i de cadascun dels aspectes que ens interessen: processos duaners, traçabilitat de la mercaderia, crèdit documentari, incoterms, etc.”, apunta Feliu, que en destaca el format curt, d’un matí, i l’alt grau d’especialització.

Respecte al Curs de Logística Marítima, que ha aplegat a responsables de transport i logística d’empreses pertanyents a sectors diversos, Feliu valora molt especialment la possibilitat de conèixer l’operativa portuària i el transport marítim des de dins. El format, la durada, el fet de celebrar-se a bord d’un vaixell i l’enfocament essencialment pràctic fan que el curs resulti molt interessant per als carregadors. Conèixer al detall les diferents operacions que es realitzen dins el Port simplifica enormement la tasca a les empreses importadores i exportadores.

Marcel Feliu, cap de Compres de Flamagas, realitza una reflexió després d’haver participat en aquest curs. “Cal harmonitzar els processos logístics a tot el món: normatives de transport, requeriments sanitaris i de seguretat, documentació duanera, etc.” Per Feliu, les diferències entre països dificulta el comerç internacional i el creixement d’empreses com Flamagas, amb vocació global.  

http://www.flamagas.com

http://www.portdebarcelona.cat/web/port-dels-negocis/115