Barcelona és el tercer port més productiu d'Europa :: News :: Port Barcelona
Tornar a totes les notícies

Barcelona és el tercer port més productiu d'Europa

La capacitat d’una terminal i d’un port per a carregar i descarregar els vaixells portacontenidors -comptabilitzada per moviment de TEU per hora- s’està convertint en un factor cada cop més valorat per les navilieres alhora de definir les seves rutes interoceàniques. El cost del global de les operatives segueix tenint un pes determinant en les decisions del armadors, però altres factors com l’eficiència de la cadena logística o la productivitat -la rapidesa amb que el vaixell realitza el conjunt de les seves operatives a terra- és valorat de manera creixent per part de les grans navilieres alhora d’escollir un o altre port d’una mateixa regió.

El Port de Barcelona, conscient d’aquesta situació, porta anys treballant per incrementar la seva productivitat, un esforç que ha donat els seus fruits: l’informe JOC Port Productivity acaba de situar a Barcelona com el tercer port més productiu d’Europa.

L’informe de la publicació The Journal of Commerce (JOC) corresponent el primer semestre del 2014 destaca la progressió que Barcelona ha realitzat durant els darrers anys per incrementar el seu índex de productivitat (calculat en moviment de contenidor per vaixell i per hora, mentre el vaixell està atracat al moll): el port català ha passat de realitzar 41 moviments per hora el 2012, als 78 moviments per hora assolits durant el primer semestre d’enguany. La productivitat és un factor cada cop més valorat per les navilieres, atès que estan posant en servei vaixells portacontenidors cada cop més grans i la rapidesa amb que es realitza la seva càrrega i descàrrega repercuteix directament en la competitivitat d’aquestes companyies.

Un port mediterrani al capdavant d’Europa

És el primer cop que un port del sud se situa entre els tres primers d’Europa en productivitat, darrera de Bremerhaven (Alemanya) i Rotterdam (Holanda), reflectint l’alt nivell d’eficiència que s’està assolint en les seves instal·lacions. El rànquing del JOC posiciona a Barcelona com el Port Gateway –port importador i exportador– més productiu de la Mediterrània i afavoreix el seu objectiu de contribuir a la competitivitat de l’economia i a la internacionalització de les empreses del seu entorn.

L’informe JOC Port Productivity s’ha basat en la informació subministrada per les principals navilieres del món, que sumen més del 75% de la capacitat mundial actual. Les companyies han donat les dades dels moviments de càrrega i descàrrega de les seves naus en cada port i terminal, i del temps que han necessitat aquests ports per finalitzar les operatives. En total s’han quantificat 150.000 atracaments a més de 450 ports i 750 terminals dels cinc continents. La metodologia emprada pel JOC -basada en les dades objectives proporcionades pels armadors, no per les terminals portuàries- dóna objectivitat i credibilitat a l’informe.  

Barcelona s’ha situat com el tercer port més productiu del continent gràcies al treball comú de tots els implicats –navilieres, terminals, estibadors, Autoritat Portuària- tot i que cal destacar especialment les inversions realitzades per les terminals.

Millora constant de les terminals

Barcelona Europe South Terminal (BEST), gestionada per la multinacional Hutchison Port Holding, el primer operador de terminals del món, que hi realitza una inversió de 500 milions d'euros, és avui la instal·lació semiautomatizada més avançada del Mediterrani. BEST, la primera terminal ubicada en l’àrea d'ampliació i que va entrar en funcionament al juliol de 2012, té 100 hectàrees de superfície, 1.500 metres de línia de moll i 16,5 metres de calat, amb una capacitat total per a manipular 2,6 milions de TEU anuals. La terminal, que està posant en servei la seva segona fase, acaba de rebre tres noves grues que permetran operar els portacontenidors més grans que naveguen actualment amb rapidesa, eficiència i seguretat.

 

TCB, que està finalitzant les seves obres d’ampliació, que li permetrà assolir les 81 hectàrees de superfície i una capacitat per manipular 2,1 milions de TEU anuals, està obtenint uns alts índex de productivitat gràcies a les millores introduïdes anys enrere en la planificació de les operatives en les esplanades. La terminal també ha incorporat un sistema automatitzat a les portes de les terminals que ha permès agilitar en un 30% l’entrada i sortida de camions. 

 

L’informe JOC Port Productivity

L’informe JOC Port Productivity posa de manifest com els ports mediterranis estan emergent com a ports de transhipment pels tràfics entre Àsia, Europa i Amèrica. L’informe també esmenta que les grans rutes interoceàniques estan en ple procés de transformació arran de les concentracions de navilieres que s’han començat a produir, i de l’entrada en servei dels grans vaixells portacontenidors, com per exemple els vaixells Triple E, de 18.000 TEU de la companyia Maersk. Els principals ports europeus ja s’han preparat per a rebre aquestes grans naus a plena càrrega, però el JOC avisa que el gran repte pels propers anys serà resoldre els problemes que l’augment de tràfic pugui generar en els coll d’ampolla que la xarxa de distribució continental té actualment.

El Port de Barcelona treballa per seguir augmentant la seva productivitat i enfortir la seva posició de port eficient, competitiu i fiable. A més de les importants inversions en maquinaria i d’una millora constant dels processos interns i de les operatives que realitzen les terminals, ara el Port està incorporant a tots els actors de la cadena logística en aquest objectiu per a oferir a navilieres i a clients finals -teixit industrial i comercial, importadors i exportadors- cadenes de subministrament eficients on tots els implicats hi guanyin.

L’informe mostra com els ports asiàtics copen les primeres places de l’índex mundial de productivitat, destacant també les terminals d’aquest continent com les més productives. A més del Port de Barcelona, el Port d’Algesires també s’ha situat entre els primers ports europeus, concretament en quarta posició. 

 

http://events.joc.com/ppeurope2014/awards/

http://www.portdebarcelona.cat/