Alfil Logistics: multimodalitat al servei de la internacionalització :: News :: Port Barcelona
Tornar a totes les notícies

Alfil Logistics: multimodalitat al servei de la internacionalització

Les terminals marítimes interiors del Port de Barcelona permeten a les empreses del hinterland disposar dels mateixos serveis logístics i connectivitat marítima que si es trobessin al propi port. Diferents actors fan possible el funcionament d'aquestes plataformes de serveis, entre els quals destaquen els operadors logístics. I Alfil Logistics és un d'ells.

Es tracta d'un operador logístic integral multimodal fundat l'any 2000 que ha anat creixent en implantació geogràfica i en portafoli de serveis. Actualment, la companyia ofereix serveis de transport intermodal -carretera, marítim, aeri i ferrocarril-, distribució, magatzematge, dipòsit fiscal i duaner, consolidació de mercaderia, etc. Alfil Logistics s'ha especialitzat en oferir solucions específiques per a cada client, tant si són serveis integrals com si es tracta d'operacions d’externalització logística, amb l'objectiu d'aportar sempre valor afegit.

Compta amb un gran centre logístic a la Zona d'Activitats Logístiques (ZAL) del Port de Barcelona, i de 19 centres logístics a Madrid, Sevilla, Murcia, Palma de Mallorca, València, … des dels quals es realitza la distribució a la resta de la Península Ibèrica. La companyia està consolidant la seva expansió internacional cap al Centre Europa, i ha iniciat la seva expansió cap als països del Nord d'Àfrica i l’Orient Mitjà. S'ha especialitzat en logística per a productes de gran consum, alimentació i begudes, i també opera en altres sectors.

El transport multimodal és el punt fort d'Alfil Logistics, destacant molt especialment la seva oferta ferroviària. La companyia disposa d'un servei únic a Espanya de transport ferroviari per a càrrega paletitzada, i opera diferents línies regulars que connecten diàriament les ciutats de Barcelona i Madrid, i setmanalment amb Múrcia. A més, al juliol de 2014 es va inaugurar un nou servei multimodal que uneix setmanalment Barcelona amb Lisboa i Porto.

Alfil Logistics és una de les empreses instal·lades a Terminal Intermodal Centro, la terminal marítima interior del Port de Barcelona, situada a Azuqueca i a Yunquera de Henares. Les connexions ferroviàries diàries entre els Centres Logístics Multimodals de la companyia a Madrid i al Port -al costat de la terminal BEST- i els serveis logístics complets que es realitzen en aquestes instal·lacions, converteixen a la companyia en un operador destacat per als tràfics marítims internacionals amb origen i/o destinació a tota la Península Ibèrica.

 

Jaume Bonavia és el director general d’Alfil Logistics.

Alfil Logistics va iniciar la seva activitat com a empresa de serveis logístics multimodals del grup Damm. Com i perquè es dóna el salt a empresa de serveis logístics per a tercers?

L'objectiu d'Alfil Logistics ha estat sempre convertir-se en una de les empreses de referència del sector logístic a Espanya, oferint una cobertura completa tant en l'àmbit nacional com a internacional. En aquest sentit, l'oportunitat de poder treballar per a altres companyies enriqueix el nostre servei i amplia el nostre negoci en la línia que pretenem.

Alfil Logistics comença a obrir-se al negoci europeu en els darrers anys, coincidint amb la crisi. Quin percentatge de negoci representarà en finalitzar el 2014? En quins països s'està operant?

Podríem dir que el segment internacional abasta al voltant d'un 8% del nostre negoci actual. Els mercats que compten amb un pes més específic en aquest segment són els d’Anglaterra, França, Benelux, Alemanya i pròximament l’Orient Mitjà.

Quines són les previsions de creixement internacional? En quins sectors?

Alfil Logistics presta els seus serveis logístics principalment a clients de gran consum en els sectors de l'alimentació i begudes i de packaging industrial. L'estratègia de creixement passa per desenvolupar el nostre negoci en àrees clau com el Centre d'Europa, Nord d'Àfrica i l’Orient Mitjà.

Alfil Logistics té a Espanya amb una xarxa de 19 centres logístics i 45 delegacions. Ha finalitzat la implantació de la companyia en la Península Ibèrica? Obrirà centres logístics a Europa?

El nostre objectiu és ampliar de manera progressiva el nombre de serveis prestats dins de la cadena de subministrament, així com la nostra presència i cobertura territorial. En aquest sentit, en funció de les necessitats del nostre negoci determinarem la idoneïtat d'establir noves bases operatives en el futur, tant a nivell nacional com a internacional. La nostra intenció és apostar per l’Orient Mitjà a mitjà termini.

RENFE ostenta el 40% de la companyia. Fins a quin punt la participació de l'operadora ferroviària espanyola va facilitar el destacat pes del ferrocarril en l'aposta intermodal d'Alfil Logistics?

Alfil Logistics va ser fundada en el 2000 i des de llavors ha tingut una forta activitat ferroviària cap a diverses destinacions, entre elles Madrid, Barcelona, Sevilla, La Corunya i Murcia. Sempre hem tractat d'optimitzar la creixent demanda de les operacions logístiques amb la combinació del ferrocarril i el transport per carretera. La companyia aposta clarament des de fa anys per la gestió multimodal, ja que aporta molts beneficis mediambientals i contribueix a minimitzar la saturació de les carreteres, millorant el servei als clients.  Actualment estem explotant conjuntament amb Renfe un servei internacional cap a Portugal.

Alfil Logistics acaba d'instal·lar-se a Terminal Intermodal Centro. Quines operatives hi desenvoluparà?

Anem  a canviar el model convencional i apostar pel model de contenidor de 45’, 40’ i 20’. El nostre objectiu és desenvolupar un nou servei, orientat cada cop a més sectors.

Atendrà tràfics entre Madrid i Barcelona? Serà un hub de distribució de la companyia?

Sí, sens dubte.

La companyia té la certificació ISO 14064-1, la qual cosa li permetrà monitoritzar la petjada de carboni de la companyia i proporcionar als clients un informe trimestral sobre la petjada de carboni que generen les seves respectives cadenes logístiques. Fins a quin punt els clients són conscients de l'impacte mediambiental de la seva logística i la seva distribució? Com han rebut els clients aquesta iniciativa?

En primer lloc, és important destacar que aquesta iniciativa s'emmarca en la política sostenible global que realitzem des d'Alfil Logistics.

La certificació ISO 14064-1 és una mostra més de la nostra personalitat sostenible com a companyia. Es tracta d'un iniciativa win-win per a ambdues parts. Amb l'informe de la petjada de carboni que enviem als nostres clients trimestralment, aquests poden prendre consciència del seu impacte en el medi ambient i marcar-nos, de manera conjunta, un pla d'accions per disminuir les emissions de gasos d'efecte hivernacle.

Internament, quines iniciatives està duent a terme Alfil Logistics per a minimitzar el seu impacte mediambiental?

Com a Alfil Logistics, estem desenvolupant una sèrie de millores mediambientals després d'haver realitzat estudis, com augmentar el subministrament procedent de fonts renovables, disminuir la potència contractada i regular el consum (per exemple, substituint les llums halògenes per llums led, amb la instal·lació de sensors de llum, entre d’altres), així com substituir el consum de gasoil dels nostres carretons per energies més netes, com és el GLP (gas liquat del petroli).

La companyia compta amb un gran Centre Logístic Multimodal a la ZAL del Port de Barcelona. S'escull la localització per la proximitat de la factoria de Damm, o és fruit de la voluntat de potenciar la intermodalitat terrestre-marítima?

La Zona d'Activitats Logístiques (ZAL) és un dels hub logístics multimodals més importants del Mediterrani.  Alfil Logistics es va desenvolupar a la ZAL per la idoneïtat de la seva ubicació, en ser un punt estratègic en les comunicacions logístiques per aire, terra i mar: estem situats al Port de Barcelona, molt a prop de l’Aeroport del Prat i amb una excel·lent accessibilitat a la xarxa ferroviària.

Actualment, el nostre Centre Logístic Multimodal situat a la ZAL del Prat de Llobregat -gestionat íntegrament per Alfil Logistics- s'ha convertit en un referent pel sector gràcies a la seva ubicació, dimensions, tecnologia i capacitat operativa. Disposem d'un dels centres logístics multimodals més moderns del sud d'Europa.

Avui, gràcies a les comunicacions i infraestructures establertes a la ZAL, el Centre Logístic Multimodal permet a Alfil Logistics oferir nous serveis addicionals a la seva cartera de clients a nivell nacional i, especialment, a nivell internacional en afavorir la integració de les activitats de distribució i transport.

El creixement d'infraestructures i serveis del Port de Barcelona està determinant d'alguna manera el creixement de la companyia?

Esperem i desitgem que així sigui i per aquest motiu estem col·laborant estretament amb l'Autoritat Portuària de Barcelona.

Què espera del Port de Barcelona en els propers anys?

El Port de Barcelona concentra la major oferta logística de tota la Península Ibèrica i s'ha convertit en els darrers anys en la porta d'entrada per excel·lència de mercaderies procedents del Sud-est Asiàtic i l’Extrem Orient cap al Sud d'Europa. La seva àrea d'influència abasta tot l'arc Mediterrani fins al Nord d'Àfrica. Esperem que aquest lideratge continuï, ja que això influeix directament en el negoci d'Alfil Logistics a Espanya i globalment.

Com veu a Alfil Logistics a mitjà i llarg termini?

Ara com ara, Alfil Logistics gaudeix d'un know-how molt potent en diferents sectors i està més obert que mai al segment internacional. Tot això està contribuint al fet que la companyia s'hagi situat com un dels líders del mercat espanyol.

 

http://www.alfillogistics.com/