Terminal Intermodal Centro, el hub marítim de Madrid :: News :: Port Barcelona
Tornar a totes les notícies

Terminal Intermodal Centro, el hub marítim de Madrid

El Port de Barcelona treballa per oferir les millors solucions logístiques, serveis intermodals i de connectivitat marítima a les empreses del seu hinterland. Entre les diferents iniciatives que s'han posat en marxa al servei d'importadors i exportadors destaquen les terminals marítimes interiors, que tenen l’objectiu de fer arribar els serveis del Port allí on es troben els clients potencials, convertint-se així en plataformes per a la internacionalització de les empreses.

 

A Madrid, concretament en els termes municipals d’Azuqueca i Yunquera de Henares, el Port ha desenvolupat Terminal Intermodal Centro (TIC), des d'on es canalitzen també tràfics procedents o amb destinació a la resta de la Península Ibèrica. Compta actualment amb instal·lacions a Azuqueca per oferir solucions logístiques completes i de transport intermodalidad vaixell-tren-camió de manera eficient i competitiva.

 

Terminal Intermodal Centro parteix del Puerto Seco Azuqueca, un projecte precursor de serveis intermodals destinat a facilitar la connectivitat marítima internacional de les empreses, iniciat 19 anys enrere. Amplia a Yunquera de Henares les infraestructures i serveis que oferia fins ara el Puerto Seco Azuqueca per adaptar-los a les necessitats actuals dels clients.

Les diferents infraestructures de Puerto Seco Azuqueca/Terminal Intermodal Centro li permeten complir amb la funció d'ajudar a importadors i exportadors a crear cadenes logístiques més eficients, així com ser un factor d'internacionalització per a la regió: compta amb 9,5 quilòmetres de vies, amb capacitat per a combois de 1.500 metres de longitud; naus de Duana, naus de consolidació i desconsolidació de contenidors i nau logística amb via ferroviària interior; depot per a contenidors plens i buits; etc.

Diverses empreses estan operant entre Barcelona i la terminal, operadors ferroviaris, navilieres i operadors logístics, entre les quals destaca Alfil Logistics, una companyia que ha apostat des dels seus inicis pel ferrocarril i que s'ha implantat a Puerto Seco Azuqueca/Terminal Intermodal Centro amb l'objectiu de créixer al centre d'Espanya.

Entrevistem a Jesús Lacasia, director general de Puerto Seco Azuqueca, la societat que gestiona la terminal.

 

El Puerto Seco de Azuqueca de Henares es va constituir el 1996. Com ha estat l'evolució en aquests anys.

El Puerto Seco de Azuqueca ha estat el precursor i catalitzador en el desenvolupament de la principal zona logística de la Península Ibèrica i també de Terminal Intermodal Centro. Compta amb una terminal ferroviària de 60.000 m2 i amb terminals dedicades en la ZAL Azuqueca i amb connexió al parc logístic d’Alovera.

Durant aquest temps, la terminal ha donat servei a trens de contenidors i de càrrega general amb mercaderies diverses, destacant els productes siderúrgics, els granels, mercaderia en palet, etc.

Les instal·lacions de Puerto Seco de Azuqueca s'han anat ampliant gradualment per donar seguiment a la demanda dels clients El projecte és un bon exemple d'iniciativa públic/privada, amb participació de Gran Europa i dels ports de Barcelona, Bilbao i Santander. En qualsevol cas, és una terminal independent, oberta a qualsevol client.

En 2011, el Port de Barcelona i Gran Europa creen la societat Terminal Intermodal Marítima Centro. Quin és el seu objectiu?

Amb l’objectiu de preparar una potencial adequació dels serveis ferroviaris a la demanda futura, es va constituir en 2011 una nova societat entre Port de Barcelona i Gran Europa, la Terminal Intermodal Maritima Centro. La societat va adquirir 220.000m2 de parcel·les pendents d'urbanitzar en el projecte de Yunquera de Henares, al costat d'altres operadors, a fi de constituir una potent terminal ferroviària.

Quina activitat està desenvolupant Puerto Seco Azuqueca/Terminal Intermodal Centro en aquests moments?

En l'actualitat, en ambdues plataformes intermodals s'estan desenvolupant tràfics ferroviaris, tant de contenidors com de vagó convencional. S'operen trens de contenidors de diferents orígens i destinacions, com Barcelona, Zaragoza, Bilbao, València, Algesires, …

Així mateix, des del passat mes d'octubre s'estan operant trens de vagó convencional des de i cap a l'estació de Can Tunis -situada al costat del Port de Barcelona- de l'operador logístic Alfil Logistics, que s'ha instal·lat recentment a Puerto Seco Azuqueca/Terminal Intermodal Centro.

Acull tràfics d'importació i/o exportació?

Acull tràfics d'importació i exportació des de i cap als principals ports. Tenint en compte que la terminal ferroviària està situada en el principal centre logístic de la Península Ibèrica, a Puerto Seco Azuqueca/Terminal Intermodal Centro es dóna servei als principals operadors logístics instal·lats en el seu entorn.

Quin percentatge de tràfics entre Madrid i Barcelona calcula que passen per la terminal? Actua com a hub de distribució entre Barcelona i altres destinacions de la Península Ibèrica?

S'estima que en l'exercici 2014, aproximadament el 8% dels tràfics de ferrocarril i camió entre Madrid i el Port de Barcelona han passat per les nostres instal·lacions. Entenem que les plataformes logístiques situades a l'entorn de la terminal actuen com a hub de distribució entre Barcelona i les diferents destinacions de la Península Ibèrica.

Quines són les previsions de creixement?

Puerto Seco Azuqueca/Terminal Intermodal Centro té com a objectiu consolidar els tràfics ja existents, fidelitzant els clients i incrementant freqüències de servei, així com iniciar tràfics cap a noves destinacions.

Amb quins tipus de tràfics?

Els tràfics hauran de ser multiclient, multiproducte i multidestí.

Y amb quins tipus d'operadors i de clients?

El tipus d'operadors i clients és molt variat: operadors logístics, navilieres, carregadors, transportistes, transitaris, agents de duana, …

Primer el Puerto Seco de Azuqueca de Henares, i ara Terminal Intermodal Centro, han apostat des de la seva creació per oferir serveis multimodals ferrocarril-carretera. Com han respost els clients a aquesta aposta pel ferrocarril?

Els clients demanden preu i servei. El binomi ferrocarril-carretera és una formula segura, àgil, eficient i fiable per als clients que aposten pel ferrocarril.

Com valora la implantació d'operadors logístics com a Alfil Logistics?

La recent implantació d'un operador logístic com a Alfil Logistics a Puerto Seco Azuqueca/Terminal Intermodal Centro, és una magnífica ocasió per a donar servei als clients que aposten per la intermodalitat. La nau logística on s'ha instal·lat Alfil Logistics té via ferroviària interior i molls de càrrega, la qual cosa facilita el trànsit de les mercaderies directament del tren al camió. Es tracta d'una empresa capdavantera en el seu sector i amb un enfocament únic, que la diferència d'altres operadors logístics.

Es produiran noves implantacions?

Mantenim converses constants amb els diferents actors de la cadena logística. El nostre objectiu és que es produeixin noves implantacions, com ha estat el cas d'Alfil Logistics.

De la mateixa manera, hem ampliat el nombre d'operadors ferroviaris, de navilieres, etc. que operen en la terminal.

Com espera que el creixement d'infraestructures i serveis del Port de Barcelona determinarà el creixement de la terminal?

Esperem que el creixement del Port de Barcelona tingui un impacte positiu en els tràfics de Puerto Seco Azuqueca/Terminal Intermodal Centro, de manera que serveixi per consolidar les circulacions entre Barcelona i Azuqueca (i Yunquera de Henares en el futur), d'empreses com Alfil Logistics, BEST, TCB, etc.

 

Què espera del Port de Barcelona en els propers anys?

Una cosa tan senzilla com continuar treballant en sintonia per a fer realitat els objectius comuns.

 

PUERTO SECO AZUQUECA/TERMINAL INTERMODAL CENTRO

Característiques tècniques

9,5 quilòmetres de vies privades + 1 via de recepció de 1.500 metres.

4 grues mòbils: (3 per a contenidors carregats i una per a buits).

1 locotractor i 2 tractors de maniobres C-19.

Nau de Duana, i nau de consolidació/desconsolidació.

Nau logística amb via ferroviària interior.

Depot amb capacitat per a més de 500 TEU carregats (a 3 altures); i 2.000 TEU buits (a 4 altures).

 

http://www.puertosecoazuqueca.com/

http://www.portdebarcelona.cat/