Columbus Transit: suma d'experiència i professionalitat :: News :: Port Barcelona
Tornar a totes les notícies

Columbus Transit: suma d'experiència i professionalitat

Columbus Transit és una empresa transitària que suma 21 anys de creixement al Port de Barcelona. La companyia s’ha convertit en un referent en càrregues sobredimensionades i operacions logístiques complexes que requereixen un alt factor d’enginyeria. Ha estat una de les darreres empreses a obtenir la certificació de qualitat Port de Barcelona Efficiency Network.

La companyia va ser fundada per un grup de professionals que provenien d’un dels primers grans transitaris de Barcelona, Zuazu, S.A. El seu director, Emili Sanz, recorda molt positivament el seu bagatge en aquesta empresa. “Teníem l’experiència i els coneixements recollits a Zuazu, que per a nosaltres va ser una escola i ens ha donat la nostra manera de treballar. Un cop Zuazu va tancar definitivament vàrem voler donar continuïtat del servei als nostres clients i el Grup Mestre, amb qui anteriorment ja havíem tingut molta relació professional, va acceptar la nostra proposta”.

“Som l’únic transitari dins del Grup Mestre, però un 90% de la feina prové de fora. Ens complementem amb les altres empreses del grup, nodrint-nos uns i altres dels serveis que generem. Estar integrats en el Grup Mestre reforça els nostres serveis: tenim una flota de 110 camions, un gran magatzem dins del Port de Barcelona, etc.”

Columbus Trànsit va començar amb 7 persones i ha anat creixent fins avui, amb 21 professionals que ofereixen serveis logístics integrals en tots els modes de transport: marítim, aeri o terrestre.  Els transports especials s’han convertit en un dels factors que la destaquen de la competència.

Càrregues sobredimensionades i amb un alt factor d’enginyeria

L’empresa s’ha anat especialitzant en determinats tipus de tràfic per atendre les necessitats dels seus clients, com és el cas de les càrregues sobredimensionades. “Tenim des dels inicis clients que són fabricants de maquinària i empreses d’enginyeria que, en molts casos, necessiten dels serveis logístics complexes que comporta la instal·lació d’una cadena de producció completa claus en mà”.

“Una operativa d’aquest tipus requereix equips de transport especials, amb contenidors open tops o flat racks, on sovint no s’acaba de veure el contenidor pel volum de càrrega que porta a sobre, etc. Les operatives als ports també són complexes, ja que molts d’aquests transports marítims són realitzats per car carriers i la seva càrrega i condicionament es fa amb mafis”.

Els projectes de muntatge de cadenes de producció o d’obra civil en els quals participa Columbus Transit poden significar volums de 150 o 200 contenidors, amb el seu corresponent transport terrestre i muntatge en destí. Les procedències també solen ser diverses, tant de diferents punts de l’Estat Espanyol com d’Europa. Després d’anys de treballar en aquests tipus de tràfic tant especialitzat, l’empresa ha creat una xarxa d’agents -especialment al centre i nord del continent- també especialitzada en carregues sobredimensionades i project cargo.

El director de Columbus Transit reflexiona “hem aprés a trobar la millor solució per a cada tipus de projecte, i els nostres clients ho valoren i saben que poden confiar en nosaltres, per molt complexa que sigui l’operativa. Quinze anys enrere treballàvem amb dues empreses d’enginyeria molt importants que van fer fallida i van provocar l’atomització del sector en empreses petites, dedicades a desenvolupar diferents projectes. Totes aquestes petites empreses han seguit treballant amb nosaltres fins avui”.

Columbus Transit té altres serveis específics, com és el d’agrupatge amb la República Dominicana. “Si comptem l’etapa de Zuazu, segurament som l’única empresa a Barcelona que ha mantingut un servei regular de consolidat amb un mateix destí. Portem 36 anys amb un servei de consolidat cada 10 o 12 dies amb la República Dominicana. I normalment amb més d’un contenidor en cada viatge” explica Emili Sanz.

L’empresa també ha realitzat altres tràfics específics, com el de vehicles nous: entre el 2000 i el 2013 va ser el port operator de Mercedes Benz a l’Estat espanyol. Les operatives es realitzaven a Barcelona i a Santander, per la seva proximitat a la factoria de Vitoria, on es fabriquen els models Vito i Viano. Columbus Transit ha acumulat molta experiència sobre tràfic de vehicles i car carriers, que comporta una manera de treballar completament diferent a la d’altres tràfics, especialment la logística dels vehicles a les esplanades, les operatives d’embarcament, etc.

Oficina al Centre de Càrrega Aèria de l’Aeroport

El transport marítim és el core business de l’empresa, tot i que l’aeri ha anat agafant importància any rere any. “El marítim, especialment d’exportació, sempre ha estat la nostra primera línia de negoci. Al principi no teníem consciència del potencial de la càrrega aèria a Barcelona. Quan els nostres clients i agents ens varen començar a demanar serveis d’aeri vàrem descobrir aquest segment de negoci, que no ha parat de créixer”.

“Hem apostat fort pel transport aeri. L’any 1995 vàrem obtenir el títol IATA i actualment ens trobem entre les 100 primeres companyies espanyoles de càrrega aèria, amb un volum de negoci notable. Fruit d’això, l’octubre del 2014 hem obert oficina pròpia al Centre de Càrrega Aèria de l’Aeroport de Barcelona i hem contractat dos professionals amb una llarga experiència i renom en aquest segment de negoci. Tenir oficina i personal propi a l’Aeroport ens permet resoldre els problemes de gestió del dia a dia d’una manera molt més àgil i ens ha permès acostar-nos més als clients”.

Per mercats de destí, Emili Sanz destaca Sud-Amèrica, els Estats Units –pels tràfics aeris- i molt especialment Algèria pels marítims. “Algèria és un país molt difícil per a les exportacions, un destí altament delicat per a tots els transitaris. Tenim la sort d’haver-hi trobat un agent molt professional”.

Freight Forwarder Network

Columbus Transit forma part de la Freight Forwarder Network, una associació d’empreses transitàries amb seu a Rotterdam i que permet un màxim de dos associats per país, a excepció dels grans: la Xina i els EE.UU. “Som socis d’aquesta associació d’empreses, la majoria de dimensions mitjanes, des de fa 6 anys i per a nosaltres ha estat molt satisfactori. És una organització amb una mida que et permet fer networking real i, per tant, es produeixen sinèrgies importants entre els socis. Ens hem vinculat fortament amb agents de determinats destins, com és el cas d’Algèria, i ens ha permès operar amb èxit en destins difícils, com l’Iran”.

L’empresa ha obtingut recentment la certificació de qualitat Port de Barcelona Efficiency Network. “Per a nosaltres la certificació significa que el nostre funcionament intern és correcte. Per a obtenir-la hem hagut d’adaptar aspectes de la nostra manera de treballar”, explica el director de Columbus Transit, que ja ho ha comunicat als seus clients i als socis del Freight Forwarder Network, explicant què significa ser membre de l’Efficiency Network.

Emili Sanz, finalment, posa al Port de Barcelona com un model a seguir. “Ens trobem en el millor port de l’Estat espanyol -i en conec uns quants!- i tenim una productivitat de les més altes d’Europa. Al Port de Barcelona s’estan fent bé les coses, però necessitem urgentment els nous accessos viaris i ferroviaris. Venim d’un temps en el qual les navilieres volien entrar en l’accionariat de les terminals i dels ports. Aquest no era el model de Barcelona, i algunes van deixar d’operar-hi. L’ampliació ha portat més flexibilitat i millors condicions per a treballar i les navilieres estan tornant i seguiran venint amb major força”.

“Per a una empresa com Columbus Transit estar a Catalunya és una sort. A través del Port de Barcelona s’importa i exporta mercaderia de valor. A diferència d’altres ports, no sustentem la nostra economia en el transbordament. La nova situació que esta produint la devaluació de l’euro respecte a les altres monedes, com el dolar americà, comportarà un increment important de les exportacions durant els propers mesos”.

http://www.columbustransit.es/

http://www.portdebarcelona.cat/ca/web/efficiencynetwork