Aliances marítimes: més serveis i més connectivitat :: News :: Port Barcelona
Tornar a totes les notícies

Aliances marítimes: més serveis i més connectivitat

El comerç internacional, i el transport marítim molt especialment, reflecteix la situació de l’economia mundial. Després d’experimentar un fort creixement als primers anys del segle XXI, l’economia ha patit un estancament que ha afectat els tràfics marítims i, en conseqüència, els comptes de resultats de les navilieres. Per corregir aquesta situació les navilieres han endegat un procés d’aliances que està comportant una concentració sense precedents del sector. El transport marítim s’obre així a un nou escenari, en constant evolució i preparat per adaptar-se més ràpidament a les necessitats de connectivitat de cada regió.

L’estancament dels tràfics ha coincidit amb un gran increment de la capacitat de les flotes. Estan entrant en servei portacontenidors amb capacitat per a més de 19.000 TEU, encarregats en temps de creixement i bonança amb l’objectiu de millorar les economies d’escala. Els armadors, per tant, han d’afrontar el repte de racionalitzar les seves inversions i aconseguir omplir aquesta gran capacitat de transport.

Les aliances sumen el 80% de la quota de mercat mundial

En el darrer quart de segle el sector ha experimentat un procés d’adquisicions i fusions entre navilieres amb l’objectiu d’assolir una mida suficient per entomar amb èxit el repte de la globalització. A més de les col·laboracions constants entre companyies, recentment, 16 de les primeres 20 navilieres del món s’han integrat en aliances d’abast mundial que copen més del 80% de la quota de mercat. Aquestes aliances són molt variades, amb diferents nivells d’integració entre navilieres, i cerquen reduir els costs d’explotació d’aquestes flotes redissenyant les rutes marítimes, tant les oceàniques com els serveis feeder, i posant els vaixells allí on el mercat ho demanda.

Les noves aliances presenten, entre d’altres, tres característiques destacades: l’organització de les rutes en funció dels volums de càrrega de cada destí; la concentració en unes poques mans de les decisions estratègiques i comercials; i, com a conseqüència d’aquesta darrera, una més gran capacitat d’adaptació als canvis dels mercats.

El salt d’escala i l’agilitat de modificar les rutes determinaran el transport marítim en els propers anys. La capacitat dels ports per adaptar-se a aquests dos factors i a les necessitats de les grans aliances determinarà el seu posicionament en aquest nou escenari portuari mundial, en canvi constant.

El port europeu més proper a Àsia

El Port de Barcelona ha estat un dels enclavaments europeus escollits per les aliances i per les navilieres independents per a rebre noves rutes marítimes. L’aliança 2M, formada per les navilieres Maersk Line i Mediterranean Shipping Company (MSC) –la primera i segona navilieres del món, amb una capacitat total de 2,9 i 2,5 milions de TEU respectivament- ha iniciat a principis del 2015 els seus nous serveis a Barcelona. Destaca el servei Condor/AE9, que connecta directament el Port amb Àsia i el situa com a primera escala europea per a aquesta ruta, amb un transit time entre Shanghai i Barcelona de només 23 dies.

A més del Condor/AE9, l’aliança 2M ha posat nous serveis amb escala a Barcelona –el Jade/AE11, i el Dragon/AE20- que aporten una substancial millora de la seva connectivitat. El Port ofereix ara als seus clients noves escales a ports de l’Extrem Orient i uns transit time més curts en la majoria dels casos.

Una escala diària entre Barcelona i l’Extrem Orient

Una altra aliança, l’anomenada Ocean Three (O3) que aplega CMA CGM –la tercera naviliera del món- amb China Shipping i UASC, també ha situat a Barcelona una de les seves bases d’operacions a la Mediterrània. El seu servei Middle East-Indian Subcontinent-North America (MINA)/MAX2, que uneix l’Índia amb Amèrica del Nord, escala des d’ara al Port, millorant també així la connectivitat amb tots dos mercats.

L’O3, amb una capacitat total de 2,6 milions de TEU aporta també una substancial millora quantitativa i qualitativa dels serveis i de la connectivitat del Port de Barcelona. Mentre que pels tràfics amb Àsia i Nord-Amèrica les aliances han comportat nous serveis i millors transit time, les diferents companyies han mantingut els seus serveis entre Barcelona i la resta del món. Es tracta, doncs, de noves línies regulars que se sumen a les ja existents.

Els nous serveis s’afegeixen als ja existents d’altres aliances a Barcelona: la CKYHE, formada per les navilieres Cosco, K Line, Yang Ming, Hanging i Evergreen Marine Corp.; i la G6, formada per APL, Hapag-Lloyd, Hyundai Merchant Marine, Mitsui O.S.K. Lines, Nippon Yusen Kaisha i Orient Overseas Container Line. La suma de tots els serveis que les aliances tenen operatius en el port català fan que Barcelona posi a disposició d’importadors i exportadors una escala diària amb els ports d’extrem orient. El Port de Barcelona és actualment un dels ports més ben connectats amb el seu foreland.

Operatives terrestres complexes

El Port ja està veient el canvi d’escala que comporten els nous serveis. El MSC London, un portacontenidors de 16.600 TEU de capacitat i 400 metres d’eslora assignat al servei Dragon/AE20, ha iniciat les seves escales a Barcelona. Una nau d’aquestes característiques requereix d’una operativa a terra complexa, amb sis grues treballant simultàniament i un alt grau de coordinació entre la terminal i els operadors logístics implicats. Pels serveis Jade/AE11 i Dragon/AE20, també de l’aliança 2M, s’han assignat naus amb un mínim de 14.000 TEU de capacitat.

Barcelona, que a diferència d’altres ports de l’entorn no té terminals operades o associades a navilieres, ha aconseguit ser escollida per les aliances i les companyies marítimes per a rebre nous serveis gràcies al creixement continuat de contenidors plens d’importació i exportació que generen els seus mercats interiors; per la capacitat d’atendre amb agilitat aquestes naus enormes; per la qualitat i quantitat de la seva oferta logística; i per l’orientació de la seva Comunitat Portuària a donar resposta a les necessitats del client, tant l’importador i exportador com l’operador logístic i la companyia marítima.  

Barcelona disposa de terminals –BEST i TCB- amb espai i infraestructures preparades per a atendre aquests portacontenidors amb agilitat i eficiència; presenta uns dels índex de productivitat més alts d’Europa; i ofereix una amplia oferta de serveis logístics i de connexions intermodals amb el hinterland altament competitius. El Port de Barcelona està preparat pel salt d’escala en l’organització i els serveis del negoci marítim que suposa l’entrada en joc de les aliances, però també pel nou escenari global que s’està consolidant, amb un factor determinant: la permanent adaptació als mercats millorant els seus serveis i, en definitiva, el canvi constant.

 

http://www.portdebarcelona.cat/