Una nova terminal de sal i potassa al Port :: News :: Port Barcelona
Tornar a totes les notícies

Una nova terminal de sal i potassa al Port

El Pla Phoenix del Grup ICL està donant una segona vida a les centenàries mines de potassa i de sal ubicades a la comarca del Bages (Catalunya central). El projecte abasta diferents àmbits, com la construcció d’una planta de potassa granulada, una altra de sal vacuum, uns nous accessos ferroviaris i inclou una terminal especialitzada al Port de Barcelona. La terminal portuària, amb una inversió global de 69 milions d’euros, permetrà l’exportació a tot el món de potassa, mineral essencial per a la fertilització dels camps, i de sal d’alta qualitat orientada especialment a la indústria química i a d’altres sectors.  

La nova terminal portuària, que ha estat concessionada a l’empresa Tráfico de Mercancías, S.A. (TRAMER), filial del Grup ICL, ocuparà una superfície de 7 hectàrees al moll Álvarez de la Campa i disposarà de 600 metres de línia d’atracada amb un calat de 14 metres que permetran la càrrega de vaixells de fins a 60.000 tones. El projecte inclou la construcció d’un edifici d’oficines, 2 magatzems i una terminal ferroviària interior, amb 4 vies en ample mètric i UIC, que permetrà posicionar 2 trens simultàniament. La capacitat de la terminal serà de 4 milions de tones anuals.

El projecte contempla una inversió de 57 milions d’euros, més IVA, en el projecte bàsic per part de TRAMER, i de 12 milions d’euros per part del Port de Barcelona. Aquesta darrera xifra correspon a la reforma dels espais que acolliran la infraestructura, especialment el reforçament del moll i l’ampliació del calat; l’ampliació de la infraestructura ferroviària en ample mètric i internacional fins a la futura terminal; i la remodelació i urbanització de la xarxa viària que donarà accessibilitat a la instal·lació.

Aquestes actuacions permetran a TRAMER, que ja operava al Port, unificar el seu tràfic a Barcelona i disposar d’unes noves instal·lacions dimensionades per donar servei a l’evolució prevista per a aquest tràfic, amb un increment de més del 70% de les tones i més del doble de les escales.

El Pla Phoenix

La nova terminal de TRAMER s’engloba dins del desenvolupament del Pla Phoenix del Grup ICL, un dels primers fabricants mundials de fertilitzants i sisè productor de potassa del món. El Pla Phoenix, el projecte industrial més important que s’està realitzant a Catalunya, preveu centralitzar la producció de sal i potassa provinents de les mines de Sallent i Súria a la planta de Cabanasses, situada en aquesta darrera població, on s’està construint una rampa d’accés a la mina de 4,5 kilòmetres i 900 metres de profunditat. Les instal·lacions que s’estan construint actualment permetran la comercialització d’un milió de tones de potassa i un milió i mig de sal vacuum anuals.

El Pla, que ja té en marxa diferents inversions per un import de 350 milions d’euros, preveu generar una producció superior als quatre milions de tones anuals quan les instal·lacions del Bages estiguin a ple rendiment. Aquest gran volum de mercaderia necessita d’una intermodalitat eficient, basada en el transport ferroviari, terrestre i marítim. La terminal del Port de Barcelona i el Corredor Mediterrani són cabdals per a garantir el creixement sostenible i la competitivitat de la companyia.

Les mines de sal de Súria són conegudes des de l’Edat Mitjana, però no és fins a principis del segle XX quan s’inicia la seva explotació industrial. L’explotació de les mines va ser qüestionada a finals d’aquest segle, especialment pels problemes mediambientals que generen els seus residus. ICL està modernitzant i ampliant les antigues instal·lacions, seguint uns estrictes criteris mediambientals, per a situar les mines catalanes entre les més modernes del món.

 

http://www.icliberia.com/

http://www.portdebarcelona.cat/