Barcelona, líder en tràfic de vehicles :: News :: Port Barcelona
Tornar a totes les notícies

Barcelona, líder en tràfic de vehicles

La indústria automobilística s’ha desenvolupat a Barcelona -la primera ciutat industrial de l’Estat espanyol i centre d’una de les quatre regions motors d’Europa- al llarg del segle XX. El Port de Barcelona ha tingut un paper protagonista en el desenvolupament d’aquest sector al llarg de la història i és avui un dels seus principals factors de competitivitat, tant pels vehicles acabats com pel tràfic de contenidors amb peces.

Quan aquesta indústria comença a créixer a Catalunya, amb fabricants com Hispano Suiza o Elizalde, que assoleixen renom internacional, el Port esdevé una porta per a l’entrada de totes aquelles peces i components que encara no es fabricaven al país i el punt d’importació i exportació dels vehicles acabats. Un exemple de la potència que tenia la combinació Port-indústria és el fet que el fabricant nord-americà Ford va instal·lar una factoria de muntatge al sud de l’Estat espanyol l’any 1920 i, tres anys després, va decidir traslladar tota la cadena de producció a Barcelona.

La Guerra Civil i l’autarquia dels anys posteriors van comportar un radical canvi d’escenari. La fàbrica de la Sociedad Española de Automobiles de Turismo (SEAT) va construir-se a principis dels anys 50 a la Zona Franca per exigència del seu soci tecnològic, l’empresa FIAT, que necessitava la factoria a prop del Port de Barcelona per dur des d’Itàlia els subministraments pels primers models, el SEAT 1.400 i el SEAT 600. La gran fàbrica de SEAT a Martorell, inaugurada el 1993, segueix tenint una excel·lent connectivitat terrestre -viaria i ferroviària- amb el Port.

Indústria consolidada i en expansió

L’altra gran fàbrica d’automòbils que hi ha avui a Barcelona, de la multinacional japonesa Nissan, també està situada en terrenys de la Zona Franca, ocupats des dels anys 60 del segle passat per Motor Ibérica, S.A. Totes dues fàbriques estan construint actualment vehicles per a les diferents marques, englobades en els seus grups empresarials, i tenen en marxa plans per a desenvolupar nous models durant els propers anys.

Barcelona és el primer port de la Mediterrània, i un dels líders d’Europa, en tràfic de vehicles nous amb 748.000 unitats mogudes durant el 2014. El Port té una quota del 25% del tràfic marítim de vehicles a l’Estat Espanyol, dels quals el 85% van ser destinats a l’exportació en l’exercici passat. Aquestes xifres es reflecteixen en el port català: del total de vehicles nous que van passar pel Port el 2014, 431.440 unitats van ser d’exportació (+13,5%), 123.242 unitats d’importació (+15%), 97.533 unitats van ser de cabotatge –amb altres ports espanyols– (+20%) i els 96.000 vehicles restants van ser en règim de transbordament.

Serveis específics pel sector

Aquesta posició de lideratge s’ha aconseguit gràcies a la quantitat i qualitat dels serveis específics pel sector. El Port disposa de dues terminals especialitzades en vehicles –Autoterminal i Setram– i també atén vehicles nous a la terminal de cabotatge d’Acciona, a la Barcelona Grimaldi Terminal -dedicada al transport marítim de curta distància en vaixells tipus ferry- i a la terminal multipropòsit Port Nou.

Autoterminal i Setram ofereixen una superfície total d’emmagatzematge de més d’un milió de metres quadrats, dels quals pràcticament la meitat són coberts en sitges verticals de quatre pisos. Totes dues terminals ofereixen serveis de valor afegit als seus clients, com ara la posta a punt prèvia al lliurament al concessionari, adaptacions de diferents models per a mercats específics, etc.

Les terminals especialitzades tenen sis punts d’atracada per a car-carriers (quatre  per a vaixells oceànics) i compten amb una àrea de 25 hectàrees per a facilitar les grans operatives de càrrega i descàrrega i les puntes de tràfic. Aquesta gran superfície, que es reserva per a l’expansió futura del tràfic de vehicles, ja és a disposició de les terminals, que la utilitzen per a operacions massives de transbordament que requereixen grans superfícies. A més, en aquest punt el Port ha construït la nova terminal ferroviària per a vehicles del moll Príncep d’Espanya, que facilita la logística marítimo-ferroviària.

L’aposta pel ferrocarril

Vehicles de totes les marques que es produeixen o comercialitzen a l’Estat espanyol passen pel Port de Barcelona. Per connectar amb les plantes de producció el Port ha apostat pels serveis ferroviaris. El primer, per volum i freqüència, és el servei Autometro, que connecta la factoria de SEAT i el Port. Operat per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, té 3 circulacions diàries i mou més de 100.000 cotxes l’any. També hi ha un tren diari a Pamplona (a la fàbrica Wolkswagen de Landaben), un a Valladolid i Palència, i un tren setmanal a Àvila. També s’operen trens procedents de Figueruelas (Saragossa), Madrid i Vigo, amb diverses regularitats creixents.

El Port ha construït instal·lacions ferroviàries a les diferents terminals per a donar un servei ràpid i eficient a aquesta indústria. A més de les terminals ferroviàries situades a la dàrsena Sud (Autoterminal i Setram) i de la ja esmentada del moll Príncep d’Espanya, també ha construït la del moll de Costa, que permet l’accés directe dels trens a les terminals de Grimaldi i d’Acciona.

La suma de l’important volum de tràfic amb origen i destí a diferents punts de l’Estat espanyol i Europa i les bones connexions i serveis multimodals del Port permet generar sinergies i potenciar el tràfic de vehicles per via marítima-ferroviària. Les terminals de vehicles compten amb connexió ferroviària amb els tres amples (Ibèric, UIC i mètric) i terminal ferroviària, que durant el 2016 es perllongarà fins als 750 metres.

Barcelona és l’únic port de l’Estat on es possible realitzar un transbordament directe d’un tren d’ample Ibèric a un UIC, fet que ha permès posar en marxa un nou servei ferroviari amb 4 trens setmanals en ample UIC amb Markolsheim (nord de França): els trens transporten vehicles fabricats a França i dirigits als mercats espanyol i algerià quan van en sentit sud, i vehicles fabricats a Saragossa dirigits al mercat europeu quan van en sentit nord.

Completa oferta de connectivitat marítima

L’oferta de serveis logístics del Port de Barcelona per al sector de l’automoció es completa, en el vessant marítim, amb una oferta de connectivitat -tant de llarga com de curta distància- que cobreix totes les necessitats dels importadors i exportadors.

Destaquen els serveis amb l’Orient Llunyà, d’on tradicionalment ha existit un important tràfic d’importació i que durant els darrers anys s’ha convertit també en una zona receptora de vehicles fabricats a l’Estat. Els ports del Orient Mitjà també queden units amb Barcelona per quatre serveis quinzenals. Altres serveis de llarga distància comuniquen el Port amb Amèrica del Nord i han permès que Mèxic es converteixi en un gran soci comercial de Barcelona per a aquesta indústria, tant en tràfics d’exportació com d’importació. Destinacions com Sudàfrica i Oceania, clients tradicionals d’alguns models fabricats a Barcelona, queden també connectades amb regularitat.

Els tràfics de curta distància realitzen la distribució tant dels vehicles arribats d’orígens llunyans i que s’han de portar a la seva destinació final, com dels vehicles fabricats a Europa i que s’exporten a d’altres països del continent, el nord d’Àfrica, països de l’est de la Mediterrània, així com les Illes Balears i les Canàries.

Més capacitat i més freqüències

Les navilieres que operen aquest tipus de tràfic, tant els vaixells car-carrier purs com els tipus ferry entre destins propers, han augmentat la capacitat de les seves naus i la freqüència dels seus serveis per a donar resposta al creixement de la indústria.

Les cadenes d’aprovisionament per a fabricar un automòbil són cada cop més complexes i requereixen de serveis logístics eficients. El Port de Barcelona és també líder en transport de peces d’automoció i vehicles desmuntats, tant d’importació com d’exportació. A Catalunya hi ha una potent industria de peces per a l’automòbil que nodreix, cada cop més, fabriques situades a Sudàfrica, el Marroc, l’Argentina, l’Índia o la Xina. De la mateixa manera, la globalització ha fet que vehicles muntats a Europa comptin amb peces provinents d’arreu del món. Un exemple és el servei regular de contenidors que el Port de Barcelona opera amb la Terminal Marítima Zaragoza (tmZ) per a la fàbrica que el grup General Motors té a Figueruelas: uns 100 contenidors setmanals amb peces procedents de Corea del Sud surten del Port en tren cap a tmZ i d’allí en camió fins a la destinació final. Un cop muntats, els vehicles són enviats en ferrocarril a Europa i, novament en vaixell des de Barcelona a d’altres destins de tot el món.

Es tracta d’un tràfic creixent, que ha passat dels 42.000 contenidors amb peces registrats el 2013 a més de 50.000 contenidors l’exercici passat. En el primer trimestre de 2015 ja s’ha produït un increment del 45% respecte del mateix període de 2014.

 

http://www.portdebarcelona.cat/ca/web/port-dels-negocis/automoviles