El Port analitza la futura implantació de la zona SECA :: News :: Port Barcelona
Tornar a totes les notícies

El Port analitza la futura implantació de la zona SECA

El Port de Barcelona treballa activament per a minimitzar l’impacte -mediambiental i de mobilitat- que genera en el seu entorn, cercant sempre solucions sostenibles i eficients. També s’analitzen els possibles escenaris en els quals es desenvoluparà el transport marítim internacional a mig i llarg termini, reflexionant i proposant solucions per a cada nou repte. El Port i l’associació Transprime organitzen conjuntament una jornada sobre la implantació de la zona SECA al sud d’Europa l’any 2020.

El Seminari SECA. Impacte europeu de les regulacions de sofre, que se celebrarà al World Trade Center Barcelona el proper 22 d’octubre, analitzarà per primer cop a Barcelona les conseqüències que tindrà a tota la regió la implantació de la zona SECA (Sulphur Emission Control Area) als ports del sud d’Europa l’any 2020, segons ha anunciat la Comissió Europea (CE).

El seminari recollirà els estudis i les valoracions realitzats als països del nord del continent, on s’apliquen aquestes restriccions de fa anys i que són zona SECA amb combustible amb un 0’1% de sofre des de l’1 de gener del 2015. Especialistes europeus en l’aplicació de la zona SECA aportaran les visions dels diferents sectors implicats: els ports, les navilieres, els carregadors, els operadors logístics i de transport i les administracions. En aquesta jornada també es presentarà la tasca realitzada per l’European Sustainable Shipping Forum, el grup d’experts sobre aquest subjecte impulsat per la CE.

Control de les emissions d’origen marítim

Les zones SECA estan sotmeses a un estricte control de les emissions originades pels vaixells. En aquestes àrees, actualment situades al Mar del Nord, Mar Bàltic, Canal de la Mànega i les costes Est i Oest dels Estats Units d’Amèrica, només poden navegar els vaixells propulsats per combustibles amb un contingut de 0’1% de sofre en massa, com especifiquen la normativa europea i l’Annex VI del Conveni Marpol 73/78.

Aquests estrictes requisits mediambientals poden determinar el desenvolupament de l’activitat portuària i afecten al conjunt de la cadena logística, des dels carregadors fins als clients finals, passant pels armadors, operadors logístics i gestors portuaris.    

Per tal de complir amb aquesta normativa les navilieres tenen avui diferents opcions: utilitzar gasoil amb el percentatge de sulfur establert per la normativa; utilitzar sistemes de rentat de gasos d’escapament dels motors per a eliminar els òxids de sofre (anomenats scrubbers); o bé utilitzar combustibles alternatius més nets, com és el cas del gas natural liquat (GNL). 

El sud d’Europa, zona SECA el 2020

D’aquí cinc anys, per a navegar pel mar territorial dels estats riberencs europeus s’haurà d’utilitzar combustible amb un màxim del 0’5% sofre.

El Port i Transprime (Associació Espanyola d’Empreses amb Transport Privat de Mercaderies i Grans Usuaris del Servei Públic) han organitzat aquesta jornada conscients de que cal fer compatible el transport marítim –avui un factor insubstituïble pel creixement i la internacionalització del país- amb una logística neta, competitiva i de qualitat.

El Port de Barcelona està endegant diferents iniciatives per a reduir l’impacte que l’activitat portuària genera en el medi ambient i en el seu entorn. Destaquen el programa BCN Zero Carbon, amb l’objectiu que Barcelona esdevingui, en l’horitzó de l’any 2020, un port neutre en emissions de carboni per al pas de la mercaderia; l’impuls i la promoció del GNL com a combustible pels camions, vaixells i la maquinaria portuària; o l’Ecocalculadora, el servei on-line que permet calcular les emissions de CO2 de les cadenes logístiques i buscar rutes alternatives més sostenibles.

 

 

INSCRIPCIÓ: 

Inscripció gratuïta:

http://www.portdebarcelona.cat/formar

 

Tel. 93 306 65 48

formar@portdebarcelona.cat

 

 

https://transprime.wordpress.com

http://www.portdebarcelona.cat