La Xina i Europa: reptes i oportunitats :: News :: Port Barcelona
Tornar a totes les notícies

La Xina i Europa: reptes i oportunitats

La Xina s’ha convertit en la primera economia del món després de dècades de creixement sostingut. Avui, la seva economia està transformant-se per entomar amb èxit els canvis que es produeixen en les diferents regions del món, els fluxos comercials i la globalització. La Xina està passant de ser un país essencialment exportador, gràcies a uns costos de producció molt baixos, a convertir-se en un actor global amb interessos en pràcticament tots els sectors i amb empreses i bancs d’àmbit mundial.

La Chinese University of Hong Kong Business School i ESADE Business School, a través de l’ESADE China Europe Club, organitzen el proper 2 de desembre a Hong Kong la conferència “La Xina i Europa: reptes i oportunitats”, que compta amb la participació del subdirector general d’Estratègia i Comercial del Port de Barcelona i vice-president de l’International Association Ports and Harbors, Santiago Garcia-Milà, entre altres professors i experts internacionals.

La conferència analitzarà les bases del creixement actual xinés, les inversions realitzades a Europa durant el 2015 i les oportunitats que el continent ofereix al comerç i a les empreses xineses. La Xina ha apostat per convertir-se en un inversor global, mitjançant la compra de companyies i la inversió industrial amb marques pròpies. Aquesta aposta va acompanyada per la implantació de bancs xinesos en els països receptors d’inversions. Els quatres primers bancs xinesos, que es troben en ple procés d’expansió a Europa i els EE.UU., jugaran un paper protagonista en la globalització de l’economia xinesa.  

Els ports lideren les cadenes logístiques globals

Paral·lelament a aquest procés, el comerç entre Europa i la Xina seguirà creixent. En la seva presentació, Santiago Garcia-Milà plantejarà diferents objectius a curt termini per a millorar aquests intercanvis comercials: integrar les cadenes logístiques entre Europa i Àsia; impulsar les empreses perquè ofereixin serveis d’abast global; simplificar els tràmits documentals en el transport marítim internacional; i incrementar la fiabilitat dels serveis, donant alhora més transparència al negoci del transport i la logística.

Els ports estan liderant actualment el desenvolupament d’ofertes logístiques integrals entre la Xina i Europa. El Port de Barcelona, que té una de les productivitats més altes del continent, ha assumit plenament aquest rol i és avui la principal plataforma catalana i espanyola per a la internacionalització de les empreses.

El Port de Barcelona presenta una ubicació excel·lent per a ser la porta sud d’Europa i hub de distribució mediterrani pels productes xinesos. La ruta marítima des d’Àsia fins als grans ports atlàntics necessita més dies de navegació que en els ports mediterranis, i en molts casos les mercaderies han de realitzar majors recorreguts en camió fins al seu destí final, comportant un major impacte mediambiental -cada cop més penalitzat per la UE- en el tram marítim i terrestre, així com més costos logístics.

Connectivitat marítima i terrestre

Per connectar amb els mercats europeus i mediterranis el Port disposa de línies de short sea shipping fiables i consolidades, i està apostant decididament pel ferrocarril, que ja té una quota superior al 10%. Barcelona té actualment més de 100 línies regulars operades per 163 armadors que escalen en 850 ports de tot el món i concentra la principal oferta de serveis logístics de la regió. Es tracta de serveis altament especialitzats i de valor afegit, amb un llarg recorregut gràcies a la diversificació, maduresa i grau d’internacionalització del teixit industrial català. Serveis específicament adaptats a cada sector, com ara el de l’automoció, químic, farmacèutic, moda i calçat, etc.

Conscients d’aquesta situació, les companyies marítimes i els grans operadors logístics estan apostant pel Port de Barcelona. Els armadors han posat en servei noves línies regulars, amb un més gran número d’escales i operades per vaixells de gran capacitat, de fins a 16.000 TEU. El port català és avui, després de Port Said, el port de la Mediterrània amb més línies regulars amb la Xina, algunes d’elles amb un transit time de només 20 dies.

 

 

 

ESADE és una escola de negocis radicada a Barcelona i amb 50 anys d’existència. L’ESADE China Europe Club és un Bussiness Club fundat l’any 2010, obert a les multinacionals xineses instal·lades a Europa. El seu objectiu és analitzar i debatre el model de creixement econòmic actual i acompanyar a les empreses en el seu procés d’internacionalització.

 

El Port de Barcelona és membre d’ESADE China Europe Club.

 

La Chinese University of Hong Kong Business School és una escola empresarial amb 50 anys d’existència que desenvolupa diferents programes de formació amb ESADE.

 

 

http://www.esadegeo.com/china-about

 

http://mba.cuhk.edu.hk/upcoming_events_post/cuhk-esade-joint-conference/