El Port de Barcelona promociona el comerç amb l’Iran :: News :: Port Barcelona
Tornar a totes les notícies

El Port de Barcelona promociona el comerç amb l’Iran

L’Iran està experimentant un important creixement econòmic, amb previsions del Fons Monetari Internacional de créixer un 4% anual del PIB fins l’any 2020. El país va patir diferents sancions econòmiques que van aïllar la seva economia i frenar el seu desenvolupament industrial, tecnològic i de serveis. Avui, tant el seu govern com els empresaris i els ciutadans, aposten per una apertura a la resta del món.

És un país amb grans recursos naturals: és el quart país del mon en reserves de petroli i el segon de gas natural. És un dels grans exportadors mundials de productes refinats del petroli i està desenvolupant el seu sector del gas natural, que ofereix grans possibilitats als inversors estrangers. Amb aquest gran potencial energètic, l’Iran té avui una alta capacitat de producció elèctrica, que li permet exportar electricitat a 5 països de l’entorn, i té un fort desenvolupament industrial que l’han portat a ser líder regional en producció de ciment i d’acer, entre d’altres.

L’Iran compta també amb grans recursos humans, 80 milions d’habitants amb una població majoritàriament jove (el 55% té menys de 35 anys) i amb un percentatge de titulacions universitàries molt superior al dels països de l’entorn. La societat iraniana és oberta i té una important classe mitjana que demana productes de qualitat.

La resolució 1929 del Consell de Seguretat de les Nacions Unides, aprovada el juny del 2010 arran de les sospites que l’Iran estava en procés d’enriquir urani, va posar en marxa la prohibició de donar serveis financers, serveis comercials, etc. a les empreses del país i va prohibir específicament que els vaixells de bandera iraniana poguessin operar en ports d’altres països. L’aixecament d’aquestes sancions l’any passat ha obert un nou escenari pels intercanvis comercials.

Oferta de línies regulars

El Port de Barcelona ha tingut cura de donar continuïtat a la relació comercial amb la naviliera iraniana HDAS Lines (Hafez Darya Arya Shipping Lines), que pertany al Group IRISL (Islamic of Republic of Iran Shipping Lines), durant els anys de sancions.

Un cop aixecades les sancions la naviliera IRISL -que havia tingut línies regulars amb Barcelona- va tornar a operar regularment al Port el febrer de 2016. Avui, la naviliera de bandera iraniana connecta setmanalment Barcelona amb el principal port iranià, Bandar Abbas, i des d’aquest, a la resta de ports iranians: Bushehr, Khoramshahr, Bandar Imam Khomeini, Assaluyeh, Kish, Qeshm y Chabahar amb un transit time de 22–24 dies.

Durant el darrer any les principals navilieres del món han obert nous serveis que connecten Barcelona amb els ports iranians: Messina Line –que ja havia operat al país persa durant els anys de sancions– CMA-CGM, HAPAG-LLOYD, UASC, MSC, Maersk  i HMM (Hyundai Merchant Marine), la majoria d’ells amb un transit time de 25-30 dies i amb transbordament al port de Jebel Ali (Dubai).

La indústria iraniana ofereix avui a importadors i exportadors grans oportunitats de negoci. De la mateixa manera, el país és un gran mercat que s’obre al món i ofereix enormes possibilitats a les empreses catalanes, espanyoles i europees.

Trans Middle East

El Port de Barcelona també manté una presència activa en les fires de transport i la logística de l’Orient Mitjà. L’exemple més recent és la seva participació en la conferència Trans Middle East 2017, la principal fira portuària de la regió, que es va celebrar a Teheran el passat mes de gener. La trobada va aplegar 400 executius i màxims responsables de ports (operadors i gestors portuaris), armadors, transitaris, companyies de logística, operadors ferroviaris, importadors i exportadors, associacions, etc. dels països de la península d’Aràbia i del Golf Pèrsic. 

La presència del Port en aquesta fira cercava, per una part, potenciar la relació comercial amb el mercat de l’Orient Mitjà. En aquest sentit, la zona del Golf Pèrsic i l’Aràbia Saudita té un important tràfic de granels líquids (químics i petrolífers) amb Barcelona i està experimentant un important creixement en el tràfic de contenidors i de vehicles nous.

Així mateix, i coincidint amb la celebració de la fira a Teheran, el Port va voler emfatitzar el seu suport a les empreses iranianes i catalanes interessades a establir relacions comercials, posant a la seva disposició la gran oferta i qualitat dels serveis logístics que situen a Barcelona com la porta sud d’Europa i hub de distribució euromediterrani.

Cambra de Comerç i Indústria Hispano Iraniana

La tasca que el Port de Barcelona està realitzant per a recuperar els tràfics amb l’Iran està sent recolzada amb iniciatives dins de la seva Comunitat Portuària, com és l’obertura de la nova delegació per a Catalunya de la Cambra de Comerç i Indústria Hispano Iraniana. Posada en servei a finals de l’any 2016, la delegació dóna suport a les companyies que vulguin operar comercialment amb l’Iran, fomentant especialment les iniciatives de les petites i mitjanes empreses.

 

La delegació de la cambra iraniana està encapçalada per Leovigildo Pareja, president de la companyia LeoProex International Freight Forwarders, que ha apostat per oferir serveis específics entre Barcelona i el país persa, i es troba a l’edifici Blau Port, ubicat dins del Port de Barcelona.

 

 

 

http://www.portdebarcelona.cat/ca/web/Port-dels-Negocis/lineas-regulares

 

 

http://www.camarahispanoirani.org/