Puerto Buenos Aires: regles clares, predictibilitat i planificació estratègica :: News :: Port Barcelona
Tornar a totes les notícies

Puerto Buenos Aires: regles clares, predictibilitat i planificació estratègica

Puerto Buenos Aires, que vehicula el 60% de la càrrega contenerizada de l'Argentina, està iniciant una profunda revolució, que inclou tant la seva configuració física com el seu vessant tecnològic, recollit en el Pla de Modernització Portuària, amb objectiu de situar-se com referent regional en aspectes com la intermodalitat, l'eficiència, les polítiques mediambientals o la transparència.

Buenos Aires i Montevideo són precisament els destins de la Missió Empresarial que el Port de Barcelona organitza entre l'11 i el 17 de novembre d’enguany, amb l'objectiu de generar oportunitats de negoci i reforçar els vincles empresarials i institucionals.

Entrevistem Gonzalo Mórtola, interventor de l'Administració General de Ports de la República Argentina, i màxim responsable de Puerto Buenos Aires, per a conèixer de primera mà els canvis que està experimentant l'enclavament i els plans de l'actual Govern argentí per internacionalitzar l'economia del país i situar novament l'Argentina en una posició destacada del mapa comercial mundial.

 

L'Argentina i l'Uruguai han estat escollits per les empreses de la Comunitat Portuària com a destí de la pròxima missió empresarial del Port de Barcelona. En quina situació es troba avui l'economia argentina? Quines oportunitats ofereix l'Argentina a les empreses i operadors logístics espanyols i catalans?

Durant el primer trimestre de 2017, l'economia va créixer al ritme més gran des de mitjans de 2015. Segons l'estimador d'activitat econòmica (EMAE), que va publicar l'INDEC recentment, es va créixer un 0,6% respecte al trimestre anterior i un 1,9% mensual al març. La diferència del primer trimestre respecte al mateix període de 2016 va ser del 0,1%. Els sectors que més van créixer van ser l'agronòmic i la construcció. La indústria i el comerç continuen mostrant indicis de repunt. Per als propers mesos s'espera que continuï aquest ritme, impulsat per les exportacions i la inversió.

Després de tants anys d'aïllament, l'Argentina s'està integrant al món. L'any passat ens van visitar gairebé tots els països, i enguany ens trobem amb líders de 5 dels 7 països més importants del món, una cosa inèdita en la nostra història. El món té moltes ganes de participar i associar-se amb nosaltres perquè confia que aquest cop tirarem endavant i serem protagonistes a la regió. Avui, des de Puerto Buenos Aires pensem en un port connectat amb el món amb regles clares, predictibilitat i planificació estratègica, que entenem és fonamental per a les relacions comercials amb els inversors. En el cas de la indústria portuària aquestes relacions no són de curt termini, són més aviat de mitjà i llarg termini.

A l'Argentina, avui es presenta un panorama polític summament favorable per a les empreses i operadors logístics que desitgin invertir-hi. És la primera vegada en la història del nostre país que tota la cartera del transport es concentra en un ministeri i, a nivell ciutat (ajuntament a Espanya), província i nació tenen la mateixa bandera política. A partir de 2016 el Ministeri de Transport va posar en marxa moltes obres per créixer i generar ocupació, però també per a connectar-nos física i tecnològicament entre els argentins i el món, una cosa fonamental per a la igualtat d'oportunitats.

Respecte a les infraestructures, l'Argentina ve apostant molt pel creixement amb el Pla Belgrano, una reparació històrica de deu províncies argentines que mai no havien tingut les condicions per a desenvolupar-se. Ens vam proposar arreglar el Belgrano Cargas, desenvolupar la hidrovía i reparar les rutes, que són obres que beneficiaran molt la producció d'aquestes províncies. Estem acabant l'ampliació de la Ruta Nacional 75 i l'Autopista Nonogasta-Chilecito, i, cap a finals del 2018, acabarem la Ruta Nacional 12. Aquest pla també inclou el famós somni d'un segon pont entre Chaco i Corrientes, que es licitarà a mitjans de 2017.

La infraestructura tecnològica també és un tema importantíssim de gestió del govern actual del qual formo part. Estem treballant per brindar-li Internet a moltes ciutats i pobles de l'Argentina a través d'Arsat.

 

L'Argentina ja va acollir una missió comercial del Port de Barcelona el 1998. Quins canvis s'han produït al país en aquests 19 anys? Quins en destacaria per als participants en la missió?

El canvi més important de l'any 2000 fins avui és el gran salt tecnològic mundial i tot el procés de transformació que involucra a tots els ports de la regió. Un altre canvi fonamental polític que estem vivint els argentins avui, és que ens interessa fomentar polítiques i mesures que superin els governs de torn i siguin polítiques d'Estat. I en particular, en Puerto Buenos Aires estem transitant per una de les transformacions portuàries més grans de la història que és el Pla de Modernització Portuària per als propers 50 anys, que preveu canvis d'infraestructura portuària, adquisició de tecnologies modernes i és una gran oportunitat per atreure inversions al nostre país.

 

L'Argentina està iniciant un nou període d'obertura econòmica. Quines expectatives genera en l'empresariat logístic argentí la delegació encapçalada pel Port de Barcelona?

Puerto Buenos Aires compleix un rol de facilitador i articulador de tots els organismes públics i privats, així com també d'empreses públiques i privades nacionals i internacionals, amb l’objectiu de desenvolupar i avançar en els projectes portuaris i logístics que beneficien el país. Aquest rol també inclou polítiques al voltant de la relació dels ports i les ciutats.

Ens trobem en un moment històric per a Puerto Buenos Aires, dos anys abans que finalitzi el contracte actual de les concessions de les terminals portuàries. És el moment ideal per a desenvolupar i executar el projecte de modernització del port, canviant per complet el disseny estructural que va idear l'enginyer Huergo al segle XIX, pensat per a vaixells de 200 metres d'eslora, quan en l'actualitat la indústria mou vaixells de 336 metres i es projecten vaixells de més de 400 metres de longitud.

Aquest projecte de modernització és el més ambiciós dels últims 100 anys al nostre país i preveu una inversió de més de 1.100 milions de dòlars, la font de finançament del qual serà compartida entre els operadors portuaris de les noves concessions i l'Estat Nacional argentí.

Aquest Pla preveu la modificació de tota la infraestructura i del disseny del port, passant de ser un port finger pier amb tres terminals, a tenir dues terminals grans i modernes amb molls correguts que optimitzin l'eficiència en la descàrrega, possibilitant el desplaçament de les grues sense dificultats per aprofitar al màxim la capacitat operativa.

Per poder aconseguir aquestes terminals modernes i amb ampli espai que augmentin la nostra capacitat operativa a un mínim d'1,8 milions de TEU l’any, serà necessari el reblert de més de 8 hectàrees de terreny sobre el riu, uns treballs que ja van començar amb l'ampliació de l'escullera en el 6è espigó, obra que consisteix en la construcció d'una barrera de resguard de la marea per a generar les condicions necessàries per a, en un futur pròxim, començar amb el reblert amb material de la zona.

Els 6 ítems estratègics als quals haurà de brindar respostes el nostre model són:

1 - Connectivitat Aquàtica, amb el corriment de l'escullera i l'augment del dragatge fins als 36 peus.

2 - Intermodalitat, gràcies a l'accés ferroviari de totes les línies del país, afegit a la connectivitat terrestre amb les zones logístiques de la ciutat i amb les barcasses per al seu trasllat cap a la resta del país.

3 - Connectivitat Terrestre a partir de la nostra incorporació al “Paseo del Bajo”, la nova autopista urbana de la Ciudad de Buenos Aires, que tindrà un ús exclusiu per a la logística.

4 - Eficiència, amb una sola porta pre-gate d'entrada i sortida de port, possibilitant la creació d'una única zona duanera per a totes les terminals i una àmplia zona d'estacionament.

5 - Increment de les Zones Operatives, amb un nou moll dedicat exclusivament als creuers durant la temporada, la demolició de les sitges de grans abandonades per al seu ús logístic i l'ampliació del terreny portuari sobre el riu.

6 - Reducció de Costos i Tarifes, gràcies als estalvis provinents de l'ús de tecnologies que millorin l'eficiència.

 

 I per a les empreses importadores i exportadores?

Estem convençuts que el treball en equip, escoltant a tots els actors, és el camí per a generar les millors oportunitats de creixement. S'està treballant articuladament amb la Duana Argentina i altres organismes que intervenen en el procés logístic portuari, cap a un “Port Sense Papers”, a fi d'agilitar els processos per a les empreses importadores i exportadores. Això és un salt qualitatiu en modernitat però també en sostenibilitat.


Quin és el rol regional de Puerto Buenos Aires?

Sabem que els ports no podem pensar en creixement i desenvolupament si no es treballa regionalment. Per això, estem treballant amb l'Uruguai, Xile, el Brasil i el Paraguai, no només en el desenvolupament de la indústria de càrregues, sinó també en la indústria de Creuers.

Puerto Buenos Aires té una ubicació estratègica perquè està ubicat a la ciutat capital del país i això fa que el seu rol, a nivell nacional, sigui de connectivitat intermodal pel qual passa més del 60% de la càrrega contenerizada del país. Som l'únic port federal de l'Argentina i que es connecta a tot el país a través de la Xarxa Ferroviària Nacional. Mantenir aquesta connectivitat perquè les càrregues d'exportació i importació arribin i surtin del nostre port és una tasca articulada entre diversos organismes governamentals nucleats en el Ministeri de Transport. A Puerto Buenos Aires estem treballant amb altres organismes en diverses obres per a la millora d'accessos i senyalització ferroviària, accessos i abalisament dels canals i vials que milloraran la logística des de i cap al nostre port.

Quan vàrem començar la nostra gestió vàrem licitar un nou sistema d'abalisament amb tecnologia AIS, també pioner a la regió, que brinda informació en temps real.  Properament inaugurarem el nostre centre de monitoratge que, amb més de 100 càmeres fixes i mòbils, brindarà cobertura visual sobre el 100% de l'àrea portuària i ens permet avui dia tenir major i millor control de l'arribada i sortida de vaixells al nostre port.

 

L'Argentina i l'Uruguai són les dues seus de la missió empresarial. Què ofereixen als participants en la missió més enllà dels seus respectius rols de capital econòmica i port atlàntic? Actuen com a competidors, socis, etc.? Sinergies?

Des de Març d'aquest any, estem treballant en acords regionals per afavorir, en primer terme, la indústria de creuers. Per primer cop comencem a formar un veritable equip regional amb Xile, l'Uruguai i el Brasil per oferir-nos junts com a destí turístic.

Tenim expectatives de generar el mateix per a la indústria de càrregues. Sabem que la càrrega que arriba a l'Argentina des d'Orient depèn del mercat brasiler i uruguaià, ja que les rutes són conjuntes. Per això, estem treballant par a generar acords regionals en els quals la qualitat dels serveis propiciï una demanda més gran, sense descuidar la competitivitat pròpia del sector.

 

Quin paper està jugant Puerto Buenos Aires en la seva àrea d'influència? Quin tipus de tràfics destaquen (importació/exportació, contenidors, productes frescos, etc.) ?

Per Puerto Buenos Aires passa el 60% de la càrrega contenerizada del país, origen i destí final de més del 70% de la càrrega de la seva zona d'influència. Som el principal port de contenidors a nivell nacional, l'operació de càrrega i descàrrega és desenvolupada per les terminals TRP (Terminals Rio de la Plata), T 4 (APM) i T 5 (Bactssa). Juntes van operar el 2016 el 53,1% dels contenidors del país.

L'origen principal dels productes d'exportació és agroindustrial (fruites, sucs, carn, cuir) que representen més del 25% de les exportacions.

Respecte al paper que té el nostre port, som referent de bones pràctiques, hem generat les condicions perquè els interlocutors de la Comunitat Portuària s'involucrin i vulguin professionalitzar-se. Arran d'observacions realitzades en els processos van sorgir diferents iniciatives a nivell nacional: modificacions en la DG d'Aduana, la rèplica del sistema de torns per a ports de cereals (SISTEMA DE TORNS OBLIGATORI PER A DESCÀRREGA EN PORTS) i acord amb ANNP del Paraguai (on surt tota l'exportació de cereal) ARG/PY.


Els seminaris tècnics sobre processos duaners han generat un especial interès en les empreses participants en les anteriors missions empresarials organitzades pel Port de Barcelona. Quin paper juga Puerto Buenos Aires en la internacionalització de les seves empreses? Quin tipus d'Administració es trobarà l'empresari europeu?

Ens interessa escoltar tots els actors internacionals. De fet, venim treballant amb el Port de Barcelona en projectes de sostenibilitat i gestió de qualitat; amb València Port en l'assessorament per al desenvolupament d'una única sortida i entrada al port i el desenvolupament d'una zona de pre-gates (sistema de torns); i amb el Port de Rotterdam s'està treballant en un conveni per servei d'assessoria per al Pla de Modernització Portuària.

Ens hem incorporat al Programa de Capacitació Portuària “Train For Trade” de l'Organització de les Nacions Unides (ONU). Aquest pla, que es desenvolupa per primer cop al nostre país, capacita el personal administratiu i professional de Puerto Buenos Aires, terminals i gremis per a consolidar polítiques de treball que potenciïn el funcionament del sector.

Volem un Puerto Buenos Aires modern i connectat. Per a això ens hem de nodrir dels que més coneixen de la indústria portuària mundial. Volem apuntar a la capacitació contínua del nostre equip i socis estratègics, pensant sempre en les polítiques a llarg termini.

Solc dir-li al meu equip que les meves portes estan obertes, puc dir que som una administració de “portes obertes” i connectada amb el món, amb regles clares i planificació per al desenvolupament del port federal argentí.

 

El Port de Barcelona impulsa des de fa anys mesures mediambientals destinades a minimitzar l'impacte de l'activitat portuària en el seu entorn natural i urbà. Quina experiència té Puerto Buenos Aires en aquest àmbit? En quins aspectes poden col·laborar ambdós ports?

 

L'Argentina s'ha compromès molt en la cura del medi ambient i està liderant, juntament amb altres països, polítiques per a frenar l'escalfament global i accions que generin avenços sense comprometre els recursos de les generacions futures.

Des de 2016 estem implementant polítiques sostenibles al nostre port, busquem ser un Port Verd, compromès amb el medi ambient i la comunitat que l'envolta.

En aquesta línia hem llançat un incentiu tarifari per a aquells vaixells sostenibles i som el primer port de Llatinoamèrica en aplicar aquest tipus de benefici mitjà a partir de l'ESI (Environmental Ship Index).

Vàrem posar en marxa un programa de reciclatge intern i preveiem implantar-lo en tots els nostres concessionaris. Estem treballant el Manual de Bones Pràctiques al costat dels diferents actors portuaris i col·laborem en la confecció dels Plans de Reciclatge de cada terminal.

Finalment, juntament amb el Ministeri d'Energia, estem encarant un relleu exhaustiu de les fonts i hàbits de consum d'energia de tot el nostre port i en un recanvi tecnològic que generi més eficiència i menys consum.

Ens hem sumat a la Certificació GREEN AWARD. Som el primer Port de Sud-Amèrica en formar part de la Certificació GREEN AWARD i el quart país en implementar aquesta política sostenible, després del Canadà, els Estats Units i Panamà. Actualment existeixen més de 40 ports i 4.500 vaixells sostenibles que s’han adequat a les mesures que fomenten la cura del medi ambient.

Treballem articuladament amb els organismes intervinents en la cadena logística portuària al Portal E-PUERTOBUE per a agilitar els tràmits, portant a tots els processos administratius cap a un “port sense papers”.

En aquest sentit, hem començat a treballar juntament amb el Port de Barcelona en l'intercanvi de bones pràctiques i experiències en matèria de medi ambient i sostenibilitat. El nostre equip ha rebut la visita dels especialistes del Port de Barcelona i ha estat una experiència molt fructífera.

 

http://www.puertobuenosaires.gov.ar/

http://www.e-puertobue.com.ar/

http://www.portdebarcelona.cat/ca/web/comunitat-portuaria/missio2017