Vietnam, una economia dinàmica i oberta al món :: News :: Port Barcelona
Tornar a totes les notícies

Vietnam, una economia dinàmica i oberta al món

Vietnam és un país de 91 milions d'habitants que està creixent i modernitzant-se ràpidament. La seva economia, estable i oberta al món, s'està diversificant i transformant per la creixent inversió de grans empreses industrials asiàtiques, fet que està generant una creixent població urbana i una demanda més gran de serveis logístics. L'entrada en vigor de l'Acord de Lliure Comerç amb la Unió Europea obre ara un espectre de noves oportunitats de negoci.

El Port de Barcelona organitza, del 9 al 17 de novembre, una Missió Empresarial a Vietnam. La Missió, encapçalada pel conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Damià Calvet; i per la presidenta del Port, Mercè Conesa, visitarà les dues principals ciutats del país: la capital, Hanoi, i la ciutat que concentra l'activitat comercial més gran, Ho Chi Minh.

L'objectiu de la Missió és generar vincles empresarials i institucionals entre ambdós països, així com reforçar els ja existents, contribuir a la internacionalització de les respectives economies i promocionar la comunitat logística de Barcelona, mitjançant les Jornades Empresarials, els Seminaris Tècnics i els contactes bilaterals. El termini d'inscripció en la Missió Empresarial a Vietnam finalitzarà el proper 7 de setembre.

Entrevistem Paul Khoa, vicepresident del Vietnam Logistics Business Association (VLA), per conèixer la seva visió del desenvolupament industrial, comercial i logístic del país i les expectatives que la Missió genera entre la comunitat logística i portuària vietnamita.

 

Vietnam ha estat escollit per les empreses de la Comunitat Portuària com a destí de la propera Missió Empresarial del Port de Barcelona. Com percep l'interès de les companyies catalanes en el seu país?

Em sento orgullós de saber que el proper destí de la Missió Empresarial del Port de Barcelona és Vietnam. Això és molt encoratjador per al nostre comerç i per a la indústria logística i és un indicador de la potencialitat del mercat vietnamita.

El Port de Barcelona és un dels més moderns i desenvolupats ports d'Europa i també del món. Les companyies portuàries, estibadores i logístiques vietnamites estan desitjoses d'aprendre del coneixement dels seus homòlegs catalans en gestió portuària, de terminals i serveis logístics, així com d'establir-hi una cooperació bilateral. Necessitem saber més sobre els serveis de les companyies catalanes abans que ambdós partners puguin iniciar negocis conjuntament.

 

El comerç exterior de Vietnam ha experimentat un creixement superior al 10% en els últims anys. Quins sectors han impulsat aquests resultats?

 

Les exportacions de Vietnam han augmentat amb força en els últims temps. El 2017, la facturació de les exportacions va assolir els 182.820 milions d’euros, incrementant-se en un 21,2% respecte al 2016.

La contribució a aquest resultat inclou els productes tèxtils i de confecció, el calçat, el mobiliari i els productes agrícoles i del mar. Destaquen els telèfons mòbils i els recanvis per a automoció (38.670 milions d’euros) i ordinadors i components electrònics (22.130 milions d’euros), que han augmentat en un 36.8%.

 

Quins d'aquests sectors poden resultar més interessants per als membres de la Missió Empresarial?

El comerç entre els nostres dos països ha estat bastant estable en els últims anys, amb un creixement mitjà del 2% de les exportacions del Vietnam a Espanya i un 9% de les importacions en el període de 2013-2017. El comerç bilateral és ara pròxim als 2.990 milions d’euros. Crec que els participants en la missió hauran de prestar atenció al desenvolupament de magatzems i cadenes logístiques a temperatura controlada i a la gestió portuària, especialment en l'aplicació de solucions tecnològiques a aquestes activitats.

 

Quin és el rol regional de Vietnam? Per què ha atret tantes inversions estrangeres en els darrers anys?

Vietnam té una posició geoestratègica forta en l'eix Est-Oest de les grans rutes marítimes, per on circula aproximadament un 85% del comerç internacional. Està connectat amb la Xina i amb els països membres de l'ASEAN (Indonèsia, Malàisia, Filipines, Tailàndia, Singapur, Laos, Birmània, Cambodja, Brunei i Vietnam) i les seves exportacions atenen la demanda de molts països situats en aquest eix Est-Oest.

Vietnam té una política d'inversió estrangera atractiva i presenta nombrosos incentius en un entorn polític estable. Finalment, però no menys important, és un país on els inversors estrangers poden obtenir beneficis quan venen amb bones intencions.

 

La Missió Empresarial se celebrarà a Hanoi i Ho Chi Minh. Quines especificacions presenten aquestes ciutats més enllà de les seves funcions respectives de capital política i econòmica? Com es realitzen les operatives logístiques entre aquestes dues ciutats, separades per més de 1.000 Km? Quin pes té el transport fluvial en el desenvolupament logístic del país?

La vostra missió trobarà interès en totes dues ciutats. Ho Chi Minh és un destí molt interessant per al negoci marítim i portuari, mentre a Hanoi el transport fluvial interior és més important. Però en termes de transport fluvial, els participants en la missió poden estar interessats en el transport en gavarres entre Ho Chi Minh, Ba Ria-Vung Tau i la regió del riu Mekong, així com amb Cambodja per a les operatives d'importació i exportació.

Els serveis logístics entre Hanoi i Ho Chi Minh es realitzen en un 75% per carretera, un 0.59% en tren i un 5% per mar. Existeix un dinàmic negoci de transport terrestre entre ambdues ciutats. El transport fluvial és crucial però encara no s'ha explorat tot el seu potencial, com tampoc no s'ha desenvolupat el mode ferroviari. Vietnam s'ha marcat l'objectiu d'incrementar en el 2020 la ràtio de transport fluvial i ferroviari a l'interior del país fins al 32.4% i el 5.4%, respectivament.

 

Com s'està desenvolupant el sector logístic gràcies a l'important Pla d'Infraestructures de Transport que està duent a terme el Govern?

El desenvolupament d'infraestructures de transport i de professionals altament qualificats ha estat definit pel nostre Govern com els elements claus per al desenvolupament logístic de Vietnam. S'han construït dos ports marítims d'aigües profundes a Ba Ria-Vung Tau, al sud del país, i a Lach Huyen, al nord, que ja són operatius i poden operar naus superiors a les 100.000 TPM (tones de pes mort). També s'està realitzant el drenatge del canal principal de Cai Mep perquè hi puguin navegar vaixells de 160.000 TPM, la qual cosa permetrà que els portacontenidors més grans puguin recalar directament a Vietnam.

Més de 900 km d'autopistes i una excel·lent xarxa de carreteres estan al servei del sector, facilitant el desenvolupament de serveis logístics locals. Els ferrocarrils i vies fluvials no generen gaires expectatives per a aquest sector, però podrien millorar amb una atenció apropiada i inversió suficient.

 

El 2018 entrarà en vigor l'Acord de Lliure Comerç entre la Unió Europea i Vietnam. Quines noves oportunitats apareixeran per a les companyies vietnamites i europees?

Les companyies vietnamites i europees es podran beneficiar de la retallada dels impostos associats a les importacions i exportacions i a les inversions incloses en l'EVFTA (EU-Vietnam Free Trade Agreement). En conseqüència, el sector logístic també es beneficiarà d'aquest desenvolupament.

 

Els Seminaris Tècnics de Duanes han despertat un especial interès entre les empreses que van participar en les anteriors missions organitzades pel Port de Barcelona. Quin rol juga l'Estat vietnamita en la internacionalització de les seves companyies? Quin tipus d'administració es trobaran els inversors europeus?

Els processos duaners de Vietnam s'han modernitzat i simplificat. La Resolució 19, impulsada pel Govern, té l'objectiu de millorar l'entorn empresarial i impulsar la competitivitat del país. Avui és molt més fàcil realitzar negocis amb Vietnam i estic convençut que les companyies europees estaran d'acord amb mi.

 

Vostè és el vicepresident de la VLA i coneix bastament el sector logístic vietnamita. Què ofereix la Comunitat Logística del seu país a les empreses participants en la Missió? I, alhora, què esperen les empreses vietnamites dels participants en la missió?

La Comunitat Logística local espera la Missió per a compartir els últims coneixements en la indústria portuària, logística i de transport d'Espanya i també de la resta del món. Crec que totes dues parts poden cooperar, ara i en el futur, particularment en ports marítims, transport per vies fluvials i emmagatzemament i logística del fred. Es tracta d'una bona oportunitat perquè les companyies d'ambdós costats puguin gestionar els seus negocis en un futur. Finalment, augmentarà la cooperació entre els dos país en l'àmbit de l'EVFTA.

 

 

Per a la inscripció i més informació:

http://www.portdebarcelona.cat/ca/web/comunitat-portuaria/inscripcio

trademission@portdebarcelona.cat